La cimera de Malta, 11 i 12 de novembre de 2015

Valletta, Malta

La setmana passada es va fer una reunió a Malta entre els 18 caps de govern europeus i 35 governants africans sobre la immigració des dels països africans. Aquesta cimera s’ha fet massa tard, quan fa mesos que ha canviat la ruta principal de l’èxode dels immigrants: “De los 1,2 millones de personas que han accedido irregularmente a Europa en lo que va de año, sólo 140.000 lo hicieron por Italia, la principal puerta de entrada (aunque no exclusiva) desde África” (El País, de 12.11.2015).

La decisió de fer la cimera amb els països africans es va prendre poc després del naufragi amb 800 morts, el 18 d’abril passat a Lampedusa, en un moment de fort moviment migratori des del nord d’Àfrica a les costes de Malta i Itàlia: “Desde entonces muchas cosas han cambiado y la atención de los líderes europeos se ha desplazado hacia una zona más preocupante a corto plazo” (La Razón, de 12.11.2015).

“El problema es que los gobernantes comunitarios idearon esta cumbre cuando el foco de la presión migratoria estaba en Italia, con flujos provenientes en buena medida de África, pero el protagonismo que ha adquirido en los últimos meses la llegada de los refugiados sirios desde Turquía ha eclipsado el problema africano” (El País, de 12.11.2015).

Set mesos després d’aquella catàstrofe de Lampedusa, les preocupacions dels líders europeus no són ja les mateixes. Aquesta manca de motivació dels governants europeus pel flux migratori des d’Àfrica s’ha fet palesa en el moment de concretar els ajuts econòmics als països africans: per una banda, la UE ha compromès 1.800 milions d’euros per a un fons d’ajuts i, per una altra, ha demanat als governs europeus que aportin la mateixa quantitat per arribar als 3.600 milions en total. El resultat no ha pogut ser més decebedor: en total, només s’han aportat 78,2 milions de euros, amb quantitats molt petites d’alguns països: per exemple, Espanya, Alemanya i França només han aportat 3 milions d’euros cadascuna.

“El presidente del Gobierno español, Mariano Rajoy, ha admitido que la cantidad aportada es muy pequeña. Explica, sin embargo, que se trata de una cifra “instrumental” pensada exclusivamente para permitir la creación del Fondo que luego se completará con otros mecanismos” (El Mundo, de 12.11.2015).

L’objectiu d’aquest fons és “combatir las causas por las que miles de africanos huyen de sus países hacia Europa y luchar contra los grupos de traficantes de personas. En el plan aprobado durante la cumbre, los europeos ofrecen ayuda a los africanos en la lucha contra la pobreza para crear, por ejemplo, nuevos empleos para hombres y mujeres jóvenes. Además, se duplicará el número de becas Erasmus para estudiantes africanos hasta 2016 y se crearán más vías para la inmigración legal a Europa” (La Vanguardia, de 12.11.2015).

Així, en principi, “el objetivo del fondo es ayudar a impulsar el desarrollo y luchar contra las causas que originan que miles de personas huyan cada año del continente africano en busca de una vida mejor y más estabilidad” (El Periódico, de 12.11.2015), però, en realitat, una de les voluntats manifestes dels governs europeus és aconseguir repatriar els immigrants africans il·legals, amb la col·laboració dels països d’origen, i amb aquesta finalitat han promès mes ajuts econòmics als que més col·laborin:

“La necesidad europea de devolver a todos aquéllos que no cumplan los requisitos para el asilo, en definitiva, a la inmensa mayoría que migra por motivos económicos, es uno de los puntos más controvertidos del plan. En este caso, los 28 urgen a los países africanos a responder con prontitud a las demandas de readmisión que se les planteen desde la UE.

Las facilidades que se ofrezcan a la readmisión serán recompensadas con ayudas reforzadas al desarrollo, a la reintegración de los repatriados, y en general a la sociedad civil de los países afectados. El lema es “more by more”, es decir, a más repatriaciones aceptadas, más ayuda” (El Mundo, de 12.11.2015).

“El bloque comunitario considera que ya afronta una fuerte presión de los refugiados provenientes principalmente de Siria (aunque también del territorio africano de Eritrea) y no quiere abrir sus puertas a más migrantes provenientes de África. Y va un paso más allá: pretende que los países africanos readmitan a los que ya han llegado a Europa pero no obtienen el derecho al asilo. Esa ha sido la principal batalla de la cumbre, que se ha saldado con una referencia a que las expulsiones se intentarán siempre por la vía voluntaria (lo que en ningún caso excluye la forzosa)” (El País, de 12.11.2015).

També ha aflorat al final de les reunions la preocupació major en aquests moments: contenir l’èxode d’immigrants per les fronteres turques, oferint a Turquia un fons de 3.000 milions d’euros, una quantitat més elevada que la compromesa per als 35 països africans:

“Turquía ya había solicitado en conversaciones anteriores con la Unión Europea ayudas por al menos 3.000 millones de euros, para contribuir al coste de la atención que requieren los dos millones de refugiados que acoge en su territorio y también como contrapartida por estrechar la colaboración con el bloque comunitario en materia migratoria” (La Vanguardia, de 12.11.2015). I per tant, s’ha acordat també fer una reunió bilateral d’emergència sobre migració amb el nou govern turc a finals de novembre o desembre d’enguany per concretar el pla.

La postura dels responsables africans assistents a la reunió ha estat radicalment diferent de l’europea: han manifestat clarament que la solució als moviments migratoris des de l’Àfrica només s’aconseguirà amb més inversions privades que lluitin contra la pobresa i la desigualtat d’aquest continent, i evitar així l’èxode de milions de persones, i que ben poc es podrà fer amb les quantitats del fons aprovat pels països europeus. «Nuestra vocación es desarrollar África, no enviar gente a Europa», va manifestar el president  de Senegal, Macky Sall” (El Periódico, de 12.11.2015).

Realment, les xifres compromeses per solucionar l’èxode africà són totalment insuficients, quan repassem els darrers indicadors econòmics de la desigualtat que castiga el continent africà (Global Wealth Report 2015, Crèdit Suisse, octubre de 2015):

  1. El nivell mitjà de riquesa a Nord Amèrica és quasi quatre vegades superior al d’Europa, vuit vegades el nivell de Xina i quasi 100 vegades el nivell d’Àfrica.
  2. Nord Amèrica i Europa juntes acumulen el 67% de la riquesa domèstica total, però només tenen el 18% de la població adulta mundial. En canvi Àfrica té el 12% de la població del món i només l’1% de la riquesa.

Mentre no es prenguin mesures per trencar aquest desequilibri flagrant del repartiment de la riquesa en el món, difícilment s’aturarà l’èxode migratori d’Àfrica a Europa.

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